:)

Vi jämför betyg i skolan, kapacitet i sporter, pengar men framförallt granskar vi andra människors utseenden. Vi ser sällan de bra sakerna med oss själva, utan vi fokuserar på det som tar oss ner till botten. Men tycker inte jag om mig själv, min personlighet och mitt utseende lär inte andra göra det heller.

 

Jag granskar konstant människor och deras kroppsformer när jag går på stan, framförallt ungdomar i min egna ålder. Jag kan inte låta bli att titta på dem och jämföra mig själv med deras kroppar. Ibland ser jag ner på mina egna ben, frågar mig själv ifall jag är lika smal.

 

Överallt finns det tjocka, smala, knubbiga, korta, långa människor, alla är unika och vackra på sitt eget sätt. Media väljer dock att framställa endast en typ av människa som vacker. De pumpar oss fulla med ett ideal som vänder upp och ner på vår världsbild. Genom att publicera provocerande rubriker och texter får de oss att tro att omänskliga Barbie liknande kroppar är vackra och eftertraktade. Utan att vi riktigt förstår det påverkas vi av den media som omger oss dagligen.

Därför ber jag alla ungdomar att sluta bry sig om vad andra tycker, var er själva. Det är svårt att blunda för det propaganda präglade samhället vi lever i, men vi måste lära oss och stå upp för oss själva och inte gå på allt som skrivs.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0